Regulamin świadczenia usług , Polityka Prywatności , Standardy Ochrony Małoletnich

 

REGULAMIN ŚWIADCZENIA USŁUG

ZAKRES USŁUG 

  1. Active Planet  z siedzibą w Solcu Kujawski przy ul Kujawskiej 1 , zwany dalej Klubem świadczy usługi związane z rekreacją ruchową i poprawą kondycji fizycznej na rzecz Klientów oraz Członków Klubu na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.
  2. Usługodawca świadczy  drogą elektroniczną usługi polegające na możliwości zakupu Karnetu oraz zarządzaniu Kontem Klienta przy użyciu Portalu dla Klientów
  3. Klient lub Nowy Klient chcąc korzystać z usług Klubu zobowiązany jest do przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa, postanowień Regulaminu jak również ponosi odpowiedzialność za składane oświadczenia w związku z zakupem.
  4. Portal dla Klientów ma na celu umożliwienia rejestracji Nowych Klientów zarządzania Kontem Klienta, zarządzania umowami Klienta, dokonywania płatności w związku ze świadczonymi przez Kluby usługami, zarządzania zapisami na zajęcia zorganizowane, przeglądania historii umów i płatności.
  5.  Świadczenie przez Usługobiorcę usług drogą elektroniczną polegających na udostępnianiu Strony internetowej, Portalu dla Klienta, umożliwieniu dokonania zakupu Karnetu, uiszczenia innych opłat z wyłączeniem przewidzianej Umową kary umownej, zarządzania Kontem Klienta jest bezpłatne
  6. Usługobiorca może w każdej chwili zakończyć korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną. W przypadku opuszczenia Strony internetowej  nieopłacona umowa o świadczenie tych usług drogą elektroniczną rozwiązuje się automatycznie bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli.
  7. Opłacony karnet zajęć online nie podlega zwrotom.
  8. W przypadku trwałego zamknięcia Konta Klienta (usunięcie) rozwiązuje się umowa o świadczenie tych usług drogą elektroniczną.

SPRAWY ORGANIZACYJNE

  1. Klientem klubu może zostać każda osoba pełnoletnia – zdrowa, bez przeciwwskazań lekarskich, jak również osoba, która ukończyła 16 rok życia, za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych, po wykupieniu karnetu lub opłaceniu jednorazowego wejś
  2. Młodzież poniżej 16 roku życia w ćwiczeniach na terenie klubu może uczestniczyć tylko i wyłącznie za pisemną zgodą i pod opieką rodzica lub opiekuna, który bierze pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dziecka podczas treningu, po wykupieniu karnetu lub opłaceniu jednorazowego wejś
  3. Osoba kupująca karnet lub jednorazowe wejście oświadcza, że jej stan zdrowia pozwala na korzystanie z usług klubu.
  4. Pracownicy klubu nie ponoszą odpowiedzialności za utajenie przez Klienta choroby, ciąży lub złego samopoczucia.
  5. Klub nie ponosi odpowiedzialności za pogorszenie stanu zdrowia Klienta wywołanego nadmiernymi obciążeniami w trakcie ćwiczeń. Klienci zobowiązani są do stosowania intensywności i rodzaju ćwiczeń do swojego stanu zdrowia i aktualnej sprawności fizycznej.
  6. Każda kobieta w ciąży jest zobowiązana:
  • poinformować o tym fakcie obsługę recepcji i trenera dyżurującego,
  • przed wykupieniem karnetu należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do ćwiczeń fizycznych,
  • dobrać ćwiczenia odpowiednie dla kobiet w ciąży, według zaleceń instruktora lub obsługi recepcji.
  1. Klient korzysta z usług klubu na własną odpowiedzialność i nie może zgłaszać pod adresem klubu żadnych roszczeń z tytułu uszkodzenia ciała lub utraty zdrowia.
  2. Klient jest świadomy ryzyka zrażenia Covid-19, jednocześnie klub jest zoobowiązany do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i dokonania wszelkiej staranności, aby zachować  wytyczne epidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego w tym zakresie.  
  3. Wykupiony karnet może być wykorzystywany wyłącznie w klubie Active Planet.
  4. Karnet wystawiany jest imiennie i tylko na jedną osobę. Nie wolno odstępować go innym osobom. Na życzenie pracownika klubu wraz z karnetem musi być okazany przez jego posiadacza dowód tożsamości.
  5. W przypadku zniszczenia lub zgubienia karnetu, Active Planet wydaje duplikat w cenie 20 zł.
  6. Klub nie zwraca kosztów za nieobecność klienta w klubie. Karnet wykupiony na dany miesiąc musi być wykorzystany w danym miesiącu i nie ma możliwości przedłużenia go na miesiąc następny.
  7. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na zajęciach grupowych w klubie, pierwszeństwo przysługuje osobom, posiadającym rezerwację na dane zajęcia, w dalszej kolejności osobom posiadającym „karnet miesięczny” i kończąc na osobach przybyłych na jednorazowe wejście. Rezerwacji można dokonać za pomocą strefy klienta na stronie www.activeplanet.com.pl lub osobiście w Active Planet. Rezygnacja z rezerwacji jest możliwa do 3 godzin przed rozpoczęciem przedmiotowych zajęć. Po tym czasie nieobecność na rezerwowanych zajęciach skutkuje skróceniem ważności karnetu o 1 dzień (dotyczy karnetów miesięcznych open oraz karnetów rocznych). W ramach limitu miejsc spowodowanych ograniczeniami związanymi z Covid-19 osoby, które nie mają możliwosci udziału w zajęciach w klubie mogą uczestniczyć w wybranych zajęciach online.
  8. Active Planet zastrzega sobie prawo rozwiązania lub zmiany terminu prowadzenia danych zajęć po wcześniejszym powiadomieniu o tym Klientów klubu przez ogłoszenie w klubowych szatniach, recepcji lub informację telefoniczną, mailową i na stronie internetowej klubu www.activeplanet.com.pl.
  9. Klienci klubu są zobowiązani do czytania bieżących informacji i ogłoszeń umieszczanych w klubie Active Planet i dostosowanie się do nich.
  10. W klubie Active Planet podczas ćwiczeń wykonywane są okazjonalnie zdjęcia fotograficzne. Zdjęcia te zostaną wykorzystane na potrzeby klubu tj. galeria strony internetowej, materiałach informacyjno-handlowych, kampaniach reklamowych i promocyjnych oraz jako wystawa w klubie. Jeżeli klient klubu nie wyraża zgody na umieszczanie jego wizerunku w w/w celach jest zobowiązany do poinformowania o tym klub Active Planet w formie pisemnej.
  11. Klub zastrzega sobie prawo do odwołania zajęć w przypadku gdy liczba uczestników będzie niższa niż 5 osó
  12. Klub zastrzega sobie prawo do redukcji liczby godzin zajęć w okresie letnim.
  13. Klienci chcący skorzystać z zajęć grupowych, w przypadku spóźnienia przekraczającego 10 min, ze względów bezpieczeństwa nie będą mogli wziąć udziału w zajęciach.
  14. Klub zastrzega sobie prawo do zmiany godzin otwarcia klubu

KORZYSTANIE Z USŁUG KLUBU

  1. Osoby korzystające z pomieszczeń klubu muszą zostawić swój karnet imienny bądź wykupić jednorazowe wejście. W zamian otrzymują kluczyk do szafki, który po skończonych ćwiczeniach wymieniamy na karnet. W przypadku zgubienia lub nieoddania kluczyka do szafki ubraniowej bezpośrednio przy wyjściu z klubu zostanie pobrana opłata w wysokości 20 zł.
  2. Za rzeczy pozostawione w szatni bez opieki nie odpowiadamy.
  3. Dbając o komfort i bezpieczeństwo naszego Klienta wymagamy:
  • posiadanie ze sobą ręcznika i odpowiedniego stroju sportowego,
  • czystego, zmiennego obuwia sportowego (osoby w niezmienionym obuwiu nie będą mogły brać udziału w treningu),
  • punktualnego przyjścia na zajęcia grupowe,
  • rezygnacji z żucia gumy podczas ćwiczeń,
  • powstrzymania się od działań mogących zakłócić korzystanie z usług klubu innym Klientom, powodujących uszkodzenie lub zniszczenie mienia i pomieszczeń klubu,
  • poszanowania ogólnie przyjętych norm zachowania się.
  1. Zabrania się dokonywania wszelkich regulacji urządzeń technicznych tj.: wentylatory, sprzęt radiowo-telewizyjny (audio) itp.
  2. Po każdym zakończonym ćwiczeniu należy odłożyć sprzęt w przeznaczone do tego miejsce.
  3. Na terenie klubu zabrania się spożywanie alkoholu, palenia tytoniu, stosowania środków odurzających.
  4. Osoby w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających nie będą wpuszczane na teren klubu.
  5. Osobom, które swoim zachowaniem będą naruszały postanowienia niniejszego Regulaminu będą zakłócały lub uniemożliwiały innym korzystanie z usług świadczonych przez Klub lub będą celowo
    zakłócały funkcjonowanie klubu lub będą działały na jego niekorzyść Klub może odmówić wstępu na teren Klubu lub nakazać jego opuszczenie.

POSTĘPOWANIE REKLAMACYJNE

  1.  Wszelkie uwagi oraz reklamacje co do usług świadczonych droga elektroniczną mogą być zgłaszane w formie pisemnej poprzez pozostawienie pisma u managera Klubu w placówce Klubu  bądź poprzez przesłanie listem na adres: Active Planet ul Kujawska 1,  86-050 Solec Kujawski z dopiskiem “Reklamacja” albo drogą elektroniczną na adres kontakt@activeplanet.com.pl
  2. Reklamacja, skarga lub wniosek powinny zawierać imię i nazwisko, opis sprawy oraz adres korespondencyjny lub adres mailowy, na jaki Klub powinien odpowiedzieć, pod rygorem braku możliwości udzielenia odpowiedzi na złożoną reklamację, skargę lub wniosek.  
  3. Odpowiedź na reklamacje, skargi i wnioski zostanie udzielona w formie pisemnej na wskazany w reklamacji, skardze lub wniosku adres do korespondencji lub drogą elektroniczną na wskazany adres mailowy w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. O odmowie uwzględnienia reklamacji i jej powodach Usługodawca poinformuje osobę składającą reklamację wysyłając wiadomość na wskazany w toku składania reklamacji adres e-mail lub na adres do doręczeń. Klub bierze pełną odpowiedzialność za zwroty i reklamacje.
 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Zakup karnetu lub jednorazowego wejścia jest równoznaczny z akceptacją powyższego regulaminu.
  2. W stosunku do osób nie stosujących się do w/w punktów regulaminu istnieje możliwość anulowania karnetu bez możliwości ubiegania się o zwrot pieniędzy.
  3. Zmiany regulaminu podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie ich treści na specjalnie do tego przeznaczonej tablicy ogłoszeń.

 

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Dane Administratora Danych Osobowych 
Uprzejmie informujemy, że administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Active Planet ul. Wiosenna 5b, 86-050 Solec Kujawski; NIP: 5542253467, REGON: 381711361.


Cele i podstawy przetwarzania danych osobowych 
Aby świadczyć usługi zgodnie z profilem działalności, Active Planet przetwarza Pana/Pani dane osobowe w różnych celach, jednak zawsze zgodnie z prawem. Podane dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), nazywane w skrócie RODO. Dane osobowe pozyskujemy od Pana/Pani w procesie zmierzającym do zawarcia umowy, jeżeli Pan/Pani wyraziliście taką zgodę.

Nasz serwis internetowy może przetwarzać dane, które nie zawierają danych kontaktowych użytkownika, ale mogą być wykorzystane do identyfikacji określonego urządzenia, za pomocą którego uzyskuje on dostęp serwisu. W połączeniu z innymi danymi, pozyskiwane przez nas dane mogłyby jednak zostać wykorzystane w celu identyfikacji użytkownika. W taki sposób możemy pozyskiwać np.: dane demograficzne, adresy IP oraz identyfikatory internetowe, jak również dane uzyskiwane z plików cookies. Pozyskane w ten sposób dane wykorzystujemy w celu umożliwienia identyfikacji sesji użytkownika, dostosowania wyświetlanych treści oraz w celach statystycznych.

Ponadto, możemy gromadzić różne kategorie danych osobowych podawanych bezpośrednio przez użytkowników. Zakres danych jest uzależniony od charakteru relacji i może obejmować takie dane jak: imię, nazwisko, dane kontaktowe, informacje dotyczące płatności, informacje, dotyczące korzystania z usług. Możemy przetwarzać dane osobowych użytkowników w następujących celach:

  • Autoryzacja oraz przyznania dostępu do naszych serwisów (w tym Strefy Klienta),
  • Umożliwienie rejestracji na organizowane przez nas wydarzenia,
  • Zamawianie usług (np. newsletter),
  • Zakup karnetów,
  • Administrowanie naszymi serwisami,
  • Zapewnienia zgodności z prawem oraz bezpieczeństwa funkcjonowania naszych serwisów,
  • Prowadzenie analiz statystycznych.

W pewnych sytuacjach podanie danych może być niezbędne dla realizacji działań na żądanie użytkownika (np. rejestracja do usług lub wydarzeń, zakup karnetów).

Podstawa przetwarzania danych osobowych
Podstawą przetwarzania danych osobowych przez Administratora jest, w zależności od rodzaju funkcjonalności i świadczonych usług, odpowiednio:
1) zgoda osoby, której dane dotyczą, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych;
2) konieczność przetwarzania danych osobowych dla realizacji umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną lub usług rekreacyjno-sportowych, gdy osoba, której dane dotyczą jest ich stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem tych umów na żądanie osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. b) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych);
3) niezbędność przetwarzania w celu wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych);
4) niezbędność przetwarzania danych osobowych dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez Administratora albo odbiorców danych w tym w szczególności w celu marketingu bezpośredniego własnych produktów lub usług, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych).

Prawa osób, których dane dotyczą / dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych
Administrator informuje, że w celu zapewnienia przestrzegania zasad ochrony danych osobowych powołał, zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych, Inspektora Ochrony Danych. We wszelkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych można się kontaktować przy użyciu następującego adresu: kontakt@activeplanet.com.pl
Każdej osobie, której dane są przetwarzane przez Administratora przysługuje prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania (w przypadku przetwarzania danych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), prawo do przenoszenia danych osobowych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych.

Okres przechowywania danych osobowych
Dane osobowe Użytkowników będą przechowywane przez czas trwania zawartej umowy oraz po jej zakończeniu, w celu realizacji przez Administratora praw i obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności przepisów podatkowych, przepisów dotyczących przedawnienia roszczeń, w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie zgody – do czasu jej cofnięcia, a w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, do czasu zgłoszenia sprzeciwu.

Cookies
Active Planet na swojej stronie internetowej, podobnie jak inne podmioty, wykorzystuje tzw.: cookies, czyli krótkie informacje tekstowe, zapisywane na komputerze, telefonie, tablecie czy też innym urządzeniu Użytkownika. Mogą być one odczytywane przez nasz system, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np.: Facebook, Google).

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Preambuła

Uprawianie sportu, w szczególności uczęszczanie na siłownie, zajęcia fitness, treningi personalne może przynieść dziecku wiele korzyści: jest dobre dla zdrowia fizycznego i psychicznego, może pomóc w budowaniu pewności siebie i stać się szansą na nawiązanie nowych przyjaźni. By to wszystko było możliwe, sport musi być przede wszystkim bezpieczny dla dzieci i powinien sprawiać im prawdziwą radość. Każde dziecko, niezależnie od motywacji do uprawiania sportu, zasługuje na ochronę. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych podmiotu oraz swoich kompetencji.

Rozdział I

Organizacja systemu ochrony

 1.

Użyte w tym dokumencie określenia oznaczają:

  1. Podmiot – to Klub fitness i siłownia Active Planet Wojciech Nowak z siedzibą w Solcu Kujawskim przy ulicy Kujawskiej 1, wpisany do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000540463, NIP 5542253467, REGON 381711361
  2. Pracownik – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej,

jest nim także członek kierownictwa podmiotu, a także wolontariusz, stażysta czy

praktykant.

  1. Kierownictwo podmiotu – osoba, organ lub jednostka, które w strukturze danego

podmiotu zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami są

uprawnione do podejmowania decyzji o działaniach podmiotu.

  1. Dziecko, małoletni – osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
  2. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego

rodzic lub opiekun. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic

zastępczy.

  1. Zgoda rodzica/opiekuna dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców

dziecka/opiekuna. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka

należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd

rodzinny.

  1. Krzywdzenie dziecka – to każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec

niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub

niezamierzone), działanie lub zaniechanie a także każdy jego rezultat, skutkujący

naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.

 

Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:

         1) Przemoc fizyczna wobec dziecka. Jest to jednorazowe bądź powtarzające się działanie bądź zaniechanie wskutek którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest na nią potencjalnie zagrożone. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za dziecko, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa.

         2) Przemoc psychiczna wobec dziecka. Jest to długotrwała, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:

  1. a) niedostępność emocjonalną;
  2. b) zaniedbywanie emocjonalne;
  3. c) relacja z dzieckiem oparta na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu;
  4. d) nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem;
  5. e) niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka;
  6. f) niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między dzieckiem a osobą

odpowiedzialną;

  1. g) nieodpowiednia socjalizacja, demoralizacja;
  2. h) sytuacje w których dziecko jest świadkiem przemocy.

         3) Przemoc seksualna wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne dziecka). Jest to

angażowanie dziecka poprzez dorosłego lub inne dziecko w aktywność seksualną. Dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne – np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku dziecka, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming – strategie nieseksualnego uwodzenia dziecka z intencją nawiązania kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi (sytuacje takie jak: dotykanie dziecka, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy, stosunek seksualny). Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem. W przypadku dzieci mówimy o wykorzystaniu seksualnym, kiedy między wykorzystującym (dorosły, inne dziecko) a wykorzystywanym (dziecko) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja władzy, opieki czy zależności. Do innej formy wykorzystywania seksualnego dzieci zalicza się wyzyskiwanie seksualne. Jest to jakiekolwiek: faktyczne lub usiłowane nadużycie podatności dziecka na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania – w celu seksualnym. Wyzysk seksualny obejmuje (chociaż nie jest to konieczne) czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z wykorzystania seksualnego. Szczególne zagrożenie wyzyskiem seksualnym ma miejsce podczas kryzysów humanitarnych. Zagrożenie wyzyskiem seksualnym dotyczy zarówno samych dzieci, jak i opiekunów tych dzieci, mogących paść ofiarą

wyzysku.

         4) Zaniedbywanie dziecka. Jest to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb dziecka. Może przyjmować formę nierespektowania praw dziecka, co w rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju. Do zaniedbywania dziecka dochodzi w relacjach dziecka z osobą zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.

         5) Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying). Przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy dziecko doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i telefonów komórkowych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje:

  1. a) przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie);
  2. b) przemoc relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych

przeciwko osobie, szantaż);

  1. c) przemoc fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie);
  2. d) przemoc materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów);
  3. e) cyberprzemoc/przemoc elektroniczną (np. złośliwe wiadomości w komunikatorach, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę);
  4. f) wykorzystanie seksualne – dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika,
  5. g) przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią (np. przemoc w relacjach romantycznych między rówieśnikami).
  6. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – osoba wdrażająca standardy ochrony dzieci – pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w podmiocie oraz ich aktualność.
  7. Osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka – pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra dziecka i podejmowanie interwencji przed właściwymi organami lub instytucjami.
  8. Osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia dziecku – osoba odpowiedzialna za opracowanie planu wsparcia dziecka i jego monitorowanie.
  9. Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko, wizerunek.

2.

Pracownicy wyznaczeni do działań na rzecz ochrony dziecka:

  1. Nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów i ich aktualnością (osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci wdrażającą standardy ochrony dzieci) – sprawuje Małgorzata Nowak – koordynator zajęć grupowych dzieci.
  1. Przyjmowanie zgłoszeń i uruchamianie interwencji (osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka) – Małgorzata Nowak
  1. Opracowanie planu wsparcia i jego monitorowanie (osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia) – Małgorzata Nowak
  1. Wykaz placówek telefonów i placówek pomocowych:
  • 116 111

Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – jest anonimowy, bezpłatny, działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Na stronie

116111.pl możliwe jest również napisanie maila czy rozpoczęcie czatu.

  • Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – placówka, w której dziecko pokrzywdzone przestępstwem otrzyma specjalistyczną, kompleksową i bezpłatną pomoc psychologiczną, prawną i medyczną. Zgłoszenia przyjmowane są jedynie od opiekunów prawnych dziecka.
  1. Przybyszewskiego 20/24, 01-849 Warszawa

tel.: 22 826 88 62, adres mailowy: cpd@fdds.pl

więcej informacji można znaleźć na stronie: https://centrapomocydzieciom.fdds.pl/placowki-cpd/?id=5

  • Poradnia dla Rodziców „Latarnia Morska” Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – placówka, w której odbywają się konsultacje całych rodzin, terapia indywidualna i grupowa rodziców oraz wsparcie psychoedukacyjne.

Ul. Walecznych 59, 03-926 Warszawa

tel.: 22 616 16 69, adres mailowy: poradnia@fdds.pl

  • 800 100 100

Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – rodzice mogą tam uzyskać wsparcie i pomoc psychologiczną, terapeutyczną i prawną oraz informację w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów i zachowań ryzykownych m.in. takich jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne.

  • 800 12 12 12

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka – jest anonimowy, bezpłatny, działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Na stronie https://czat.brpd.gov.pl/ możliwe jest rozpoczęcie anonimowego czatu.

 Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 3.

  1. Każdy pracownik podmiotu posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. Każdy pracownik w przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka przekazuję tę

informację pracownikowi odpowiedzialnemu za udzielenie wsparcia dziecku wysyłając

zgłoszenie na adres mailowy computing@interia.pl ,osobiście lub telefonicznie 503477445 który podejmuje rozmowę z opiekunem dziecka. W trakcie rozmowy z opiekunem dziecka przekazuje informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywuje do przyjęcia wsparcia.

  1. Pracownik odpowiedzialny za ochronę dziecka oraz pracownik mający bieżący kontakt z dzieckiem, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka. 

 4.

Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci należy:

         1) dbałość o udostępnienie standardów ochrony dzieci w klubie fitness;

         2) przygotowanie pracownika podmiotu do stosowania standardów ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu jakichkolwiek zmian w standardach;

         3) delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardów ochrony dzieci w podmiocie do odpowiednich jednostek oraz monitoring ich realizacji;

         4) prowadzenie ewidencji pracowników podmiotu, którzy zapoznali się ze standardami ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu w niej zmian;

         5) przegląd standardów ochrony dzieci w porozumieniu i współpracy z kierownictwem i pracownikami podmiotu;

         6) monitorowanie czy występują trudności w stosowaniu standardów;

         7) koordynowanie prac związanych z aktualizacją standardów.

5.

 Do osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka należy, stosowne do sytuacji:

1) przyjęcie zgłoszenia o wystąpieniu czynnika ryzyka zagrożenia dobra dziecka;

2) przyjęcie zgłoszenia o ujawnieniu symptomów krzywdzenia dziecka lub krzywdzeniu

dziecka; ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru dziecka, udokumentowanie ich, weryfikacja oraz informowanie kierownictwa podmiotu o wynikach poczynionych ustaleń;

3) przyjęcie zgłoszenia o podejrzeniu lub niewłaściwym udostępnieniu; rozpowszechnianiu lub wykorzystaniu wizerunku dziecka lub ujawnione na tym tle problemy;

4) zainicjowanie interwencji;

5) zawiadomienie zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”;

6) zawiadomienie sądu opiekuńczego;

7) złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę

małoletniego;

8) prowadzenie ewidencji zdarzeń oraz interwencji, zabezpieczanie dokumentacji.

6.

Do osoby odpowiedzialnej za udzielanie wsparcia dziecku należy:

1) opracowanie planu pomocy dziecku;

2) współpraca ze specjalistami udzielającymi wsparcia;

3) monitorowanie wsparcia udzielanego dziecku.

7.

  1. W każdym przypadku, niezależnie od podstawy zatrudnienia lub nawiązania współpracy, podmiot ustala dane kandydata na pracownika, jego kwalifikacje oraz kompetencje do pracy z dzieckiem.
  2. Przed zatrudnieniem osoby w podmiocie lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem kandydatowi obowiązków polegających na pracy z dzieckiem podmiot ustala także czy występuje z jego strony ryzyko stworzenia zagrożenia dla dobra i bezpieczeństwa dziecka. Nadto ustala, czy kandydat podziela wartości podmiotu dotyczące poszanowania dzieci oraz ich praw.

8.

  1. W trakcie rekrutacji należy uzyskać:

         1) dane osobowe kandydata, takie jak imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe, potwierdzone sprawdzeniem dokumentu tożsamości;

         2) informacje dotyczące:

  1. a) wykształcenia kandydata/kandydatki;
  2. b) kwalifikacji zawodowych kandydata/kandydatki;
  3. c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
  4. W celu uzyskania dodatkowych informacji o kandydatce/kandydacie podmiot może wystąpić do niego/do niej o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia (od poprzedniego pracodawcy) lub wskazanie kontaktu w celu pozyskania rzeczonych referencji. Nieprzedłożenie ww. dokumentu nie może jednak wywoływać negatywnych konsekwencji dla kandydata lub kandydatki.
  1. Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą, podmiot przestrzega obowiązku wynikającego z art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

 9.

  1. Wszelkie oświadczenia złożone przez osobę, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma działać w ramach podmiotu, zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
  1. Brak zgody na podpisanie wymaganych oświadczeń wyłącza możliwość nawiązania stosunku pracy lub nawiązania każdej innej formy współpracy.

10.

Zasady bezpiecznych relacji

  1. Każdy pracownik zna i stosuje ustalone w podmiocie zasady bezpiecznych relacji pracownik–dziecko, dziecko–dziecko oraz uczestnik wydarzeń – dziecko.
  2. Każdy pracownik ma prawo zaznajomić opiekuna dziecka z zasadami bezpiecznych relacji opisanymi w ust. 1.

11.

Zasady bezpiecznych relacji pracownicy – dziecko

  1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, członków podmiotu, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką podmiotu, jeśli kontakt ten jest związany z działalnością podmiotu.
  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  1. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i indywidualne potrzeby.
  1. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
  2. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
  1. Każdy pracownik działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych podmiotu oraz swoich kompetencji.
  2. Każdy pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dzieckiem i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.

Wszelkie działania względem dziecka powinny być prowadzone w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.

12.

 Komunikacja z dziećmi

Każdy pracownik w komunikacji z dzieckiem:

1) zachowuje cierpliwość i szacunek wobec dziecka;

2) uważnie słucha dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej

sytuacji;

3) zwraca się do dziecka po imieniu;

4) podejmując decyzje dotyczące dziecka, informuje je o tym i stara się brać pod uwagę

jego oczekiwania;

5) szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, informuje je o tym najszybciej jak to możliwe;

6) dba o to, aby w przypadku dostępności innych pracowników, być w zasięgu ich wzroku lub słuchu kiedy prowadzi aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy musi zostać z dzieckiem sam na sam, zawsze powiadamia o tym innych pracowników oraz informuje, w którym dokładnie miejscu będzie przebywać wraz z dzieckiem;

7) zapewnia dziecko, że jeśli czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć temu pracownikowi lub wskazanej osobie i może oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy;

8) nie zawstydza, nie upokarza, nie lekceważy i nie obraża dziecka;

9) nie krzyczy na dziecko, a w sytuacji wynikającej z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci reaguje w inny stanowczy, zdecydowany sposób;

10) nie ujawnia informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;

11) nie zachowuje się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

13.

Działania z dziećmi

Każdy pracownik w działaniach z dziećmi:

1) jest zobowiązany do jawności każdorazowego kontaktu z dziećmi;

2) swoim zachowaniem daje przykład dzieciom i jest dla nich wzorem do naśladowania;

3) docenia i szanuje wkład i wysiłek dzieci, nie koncentruje się wyłącznie na wydajności i wynikach;

4) aktywizuje dzieci i traktuje je równo bez względu na ich warunki fizyczne potrzebne do uprawiania sportu oraz płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd;

5) stosuje reguły fair play i zachęca innych do ich przestrzegania;

6) szanuje prywatność dzieci;

7) stawia na pierwszym miejscu dobrostan dzieci;

8) informuje kierownictwo podmiotu o wszystkich ryzykownych sytuacjach, które obejmują zauroczenie dziecka pracownikiem lub pracownika dzieckiem. W przypadku bycia świadkiem takiej sytuacji reaguje stanowczo i z wyczuciem;

9) nie wywiera presji w celu osiągnięcia korzystnych wyników za wszelką cenę, bez zwracania uwagi na możliwe negatywne konsekwencje, w szczególności nie zachęca do treningu w przypadku kontuzji;

10) nie uzależnia wartości dzieci od wyników w sporcie;

11) unika faworyzowania dzieci i nie otacza ich osobistą opieką, której nie potrzebują;

12) nie nawiązuje z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani nie składa mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;

13) nie utrwala wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli kierownictwo podmiotu nie zostało o tym poinformowane, nie wyraziło na to zgody i nie uzyskało zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci;

14) nie proponuje dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również nie używa ich w obecności dzieci;

15) nie przyjmuje pieniędzy ani prezentów od dziecka oraz rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Nie wchodzi w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

14.

Kontakt fizyczny z dziećmi

  1. Każde działanie wobec dziecka noszące znamiona aktu przemocy jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, gdyż jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej zasady, po to by określić kiedy taki kontakt fizyczny jest odpowiedni, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
  2. Każdy pracownik w kontakcie fizycznym z dziećmi:

         1) w sytuacji, w której musi dotknąć dziecko, aby skorygować jego postawę, uprzednio wyjaśnia co i z jakiego powodu będzie robił;

         2) jest zawsze przygotowany na wyjaśnienie swoich czynności i gestów względem dziecka;

         3) zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic;

         4) nie ukrywa i zachowuje jawność utrzymywania kontaktów z dzieckiem.

Kontakt fizyczny nie może być związany z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze powinien poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji;

         5) w sytuacjach wymagających udzielenia czynności pierwszej pomocy wobec dziecka, unika innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem;

         6) nie bije, nie szturcha, nie popycha, nie szarpie, nie kopie, nie klepie, ani w jakikolwiek sposób nie narusza integralności fizycznej dziecka;

         7) nie dotyka dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;

         8) nie angażuje się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

15.

Korzystanie z szatni i łazienek

  1. W przypadku zajęć koedukacyjnych zapewniamy dzieciom osobne łazienki i szatnie.
  2. Używanie telefonów komórkowych lub sprzętu z funkcją nagrywania przez pracowników lub opiekunów jest całkowicie zabronione w szatniach i łazienkach. Dzieciom tłumaczymy dlaczego nie ma potrzeby korzystać z telefonów w tych miejscach.
  3. Rodzic /opiekun może wejść do przebieralni gdy:

         1) zapoznał się z zasadami bezpiecznych relacji dostępnymi w Klubie;

         2) jest to konieczne;

         3) rodzic jest tej samej płci co pozostałe dzieci;

         4) pracownik został o tym poinformowany;

         5) w miarę możliwości powinien towarzyszyć mu co najmniej jeden pracownik.

  1. Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo, przebierając się lub biorąc prysznic na terenie obiektu prowadzonego przez podmiot, nie należy wywierać presji na dziecko, zmuszać do tych czynności. Zamiast tego należy je zachęcać do wykonywania tych czynności w domu.
  2. Jeśli dziecko z niepełnosprawnością musi korzystać z w/w pomieszczeń, należy upewnić się, że spełniają one wymogi dostępności, że dziecko z niepełnosprawnością i jego opiekun są zaangażowani w podejmowanie decyzji oraz czy i jak należy im pomóc. Należy ustalić sposób porozumiewania się z dzieckiem, w tym jak komunikuje zgodę na oferowaną pomoc.
  3. Należy reagować na zgłaszane zachowania ośmieszające i zawstydzające między dziećmi – rozbieranie się dla “zabawy”, komentarze dotyczące wyglądu, wynikające np. z różnego stopnia rozwoju poszczególnych dzieci. 

16.

Kontakty poza zajęciami

  1. Co do zasady kontakt pracownika z dzieckiem powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracownika.
  2. Pracownikowi nie wolno zapraszać dziecka do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nim poza godzinami pracy.
  3. Pracownikowi nie wolno kontaktować się z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji

(prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych). Jeżeli nawiązanie kontaktu jest konieczne, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Jeśli podmiot nie posiada telefonów służbowych istnieje możliwość komunikacji z dzieckiem przez kanały internetowe (np. grupy w mediach społecznościowych, mailingi) wyłącznie, jeśli w grupie lub w gronie odbiorców jest jeszcze jedna osoba dorosła, lub odbiorcami jest co najmniej dwoje dzieci. Każdorazowo musi być to kontakt jawny, odbywany za wiedzą kierownictwa podmiotu.

  1. Jeśli dziecko i jego opiekun dzieci są osobami bliskimi lub znajomymi pracownika, podczas kontaktów towarzyskich, pracownik ten jest zobowiązany do zachowania w

poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci oraz ich opiekunów.

  1. Zabrania się pracownikowi podróży z dzieckiem bez jego opiekuna.
  2. W przypadku treningów indywidualnych konieczna jest zgoda opiekuna oraz rekomendowana obecność jeszcze jednego dorosłego podczas takiego treningu. W miarę możliwości treningi indywidualne powinny odbywać się równolegle (dwoje podopiecznych i dwóch trenerów w miejscu treningu). 

17.

Bezpieczeństwo w kontaktach online

  1. Pracownik jest świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania

prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w

Internecie. Świadomość dotyczy polubień określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać dzieci, z którymi prowadzi działania w obszarze zawodowym, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Pracownik musi też wiedzieć, że jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, dziecko, rodzic/opiekunowie będzie mieć wgląd w jego cyfrową aktywność.

  1. Pracownik nie może używać swoich prywatnych kont w mediach społecznościowych do publikowania informacji związanych z pracą z dziećmi. Wszelka tego rodzaju komunikacja jest prowadzona poprzez oficjalne media społecznościowe podmiotu. Publikując komentarze na portalach społecznościowych każdy pracownik kieruje się rozwagą, i ocenia czy nie zagraża to dobru dziecka i nie wyrządzi mu krzywdy.
  2. Pracownikowi nie wolno nawiązywać kontaktów z dzieckiem znajdującym się pod opieką podmiotu poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych dla celów innych niż służbowe.
  3. W trakcie zajęć czy innych aktywności, dzieci nie powinny używać urządzeń elektronicznych.
  4. Komunikacja online powinna odbywać się w miarę możliwości za pośrednictwem rodziców lub opiekunów. W przypadku, kiedy nie jest to możliwe, należy uzyskać zgodę w/w osób oraz dziecka na komunikację bezpośrednią, pamiętając o tym, że bezpośrednia komunikacja z dzieckiem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź zamkniętych grup służących komunikacji z dziećmi jest możliwa wyłącznie, jeśli w grupie lub w gronie odbiorców jest jeszcze jedna osoba dorosła, lub odbiorcami jest co najmniej dwoje dzieci. Każdorazowo musi być to kontakt jawny.
  5. Wiadomości powinny ograniczać się wyłącznie do komunikacji związanej bezpośrednio z uczestnictwem dziecka w treningu bądź zawodach. W szczególności nie należy przesyłać niczego co osoba trzecia mogłaby uznać za wiadomość o charakterze seksualnym. Jeśli trener chce udzielić informacji zwrotnej dotyczącej postępów w osiąganiu celów treningowych, powinien to zrobić w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
  6. Bezwzględnie zabronione jest komunikowanie się z dziećmi poprzez czaty internetowe, strony z grami, komunikatory internetowe, za wyjątkiem sytuacji opisanej w pkt. 5.

18. 

Zasady bezpiecznych relacji dorosły klient – dziecko

  1. Zasady bezpiecznych relacji dorosły klient – dziecko dotyczą bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi będącymi odbiorcami działań podmiotu, a dorosłymi odbiorcami działań podmiotu (dorośli klienci).
  2. Kierownictwo podmiotu umożliwia zapoznanie się dorosłym odbiorcom działań ze standardami podmiotu oraz odpowiednią komunikację zasad określonych w standardach.
  3. Kierownictwo podmiotu podejmie działania mające na celu usunięcie z klubu osoby zakłócające porządek, zachowujące się w sposób wulgarny i naruszające zasady określone w standardach.

19.

Szkolenia

  1. Pracownik posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. Pracownik uczestniczy w organizowanych lub rekomendowanych przez dyrekcję szkoleniach dotyczących ochrony dzieci. Szkolenia są dostosowane do roli jaką pracownik pełni w podmiocie.
  3. Osoby pracujące z dziećmi przechodzą specjalistyczne szkolenie, które dotyczy tematyki związanej z ich obowiązkami względem dzieci znajdujących się pod ich opieką.
  4. Po aktualizacji standardów pracownicy są informowani o wprowadzanych zmianach, a w razie potrzeby szkolenie jest powtarzane.
  5. Każdy nowo przyjęty pracownik, pracujący z dziećmi, przechodzi szkolenie w zakresie zapisów Standardów ochrony dzieci (obowiązujące zasady i procedury).

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

 20.

  1. Procedury interwencji mają na celu wspieranie pracowników w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.
  2. Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka, udzielenie mu ochrony w celu zapewnienia mu bezpieczeństwa.
  3. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
  4. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:

         1) przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),

         2) inna forma krzywdzenia, niebędąca przestępstwem, taka jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,

         3) zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

  1. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:

         1) osoby dorosłe (pracownicy, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

         2) inne dziecko.

21.

  1. Osobą odpowiedzialną za prowadzenie interwencji jest kierownictwo podmiotu.
  2. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji mailem pracownikowi odpowiedzialnemu za udzielenie wsparcia dziecku na adres computing@interia.plNotatka ma formę pisma lub maila.
  3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
  4. Do udziału w interwencji można włączyć specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, aby skorzystać z ich profesjonalnej pomocy podczas rozmowy z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.

 22.

  1. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji informuje opiekunów o ciążącym na niej obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej). Jeżeli poinformowanie opiekuna dziecka jest sprzeczne z dobrem dziecka lub niemożliwe, odstępuje się od tego obowiązku.
  2. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, osoba odpowiedzialna za interwencję składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury i/lub policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich oraz ośrodka pomocy społecznej.
  3. Dalsze czynności są podejmowane przez właściwe instytucje, zgodnie z ich kompetencjami.

 23.

  1. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 2 do niniejszych standardów. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez podmiot.
  2. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  3. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosił opiekun dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  4. W zależności od potrzeb, może zostać powołany zespół w celu opracowania metod wsparcia dziecka krzywdzonego składający się ze specjalistów i pracowników podmiotu.

 24.

W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu niezwłocznie zawiadomi odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Po dokonaniu zawiadomienia sporządza kartę interwencji, którą przekazuje osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji.

 25.

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka, osoba odpowiedzialna za interwencję przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, a w szczególności – z jego opiekunem. Osoba odpowiedzialna za interwencję podejmuje starania w celu ustalenia przebiegu zdarzenia, ale także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane w karcie interwencji.
  2. Osoba odpowiedzialna za interwencję organizuje spotkanie/a z opiekunem dziecka (o

ile opiekun nie jest osobą stosującą przemoc), podczas którego przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o zasadności i istniejących możliwościach skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych podmiotu lub służb.

  1. Jeżeli istnieje podejrzenie, że na szkodę dziecka popełniono przestępstwo, osoba odpowiedzialna za interwencję sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo jednostki policji lub prokuratury.

26.

  1. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem wynika, że nie jest zainteresowany udzieleniem pomocy dziecku, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, osoba odpowiedzialna za interwencję sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
  1. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobnego rodzaju kary fizyczne), należy poinformować ośrodek pomocy społecznej o tym fakcie oraz potrzebie udzielenia pomocy rodzinie. Nadto gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, ma miejsce przemoc i zaniedbanie – należy także powiadomić o konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.

 27.

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika podmiotu, osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
  2. W przypadku gdy jest oczywiste, że pracownik podmiotu dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, i nie zachodzi potrzeba natychmiastowego powiadamiania właściwych instytucji, osoba odpowiedzialna za interwencję bada wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchuje osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko pokrzywdzone oraz innych świadków zdarzenia.

W przypadku ustalenia, że naruszenie dobra dziecka było znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji, naruszenia godności dziecka, lub wykorzystania dziecka należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest zatrudniona przez dany podmiot, lecz podmiot współpracujący lub jest wolontariuszem rekomendujemy wprowadzenie zakazu wstępu tej osoby na teren podmiotu. Jeżeli uznajemy to za niewystarczające, należy zmienić lub rozwiązać umowę z instytucją współpracującą w celu

uniemożliwienia tej osobie kontaktu z dziećmi.

  1. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 28.

Krzywdzenie rówieśnicze

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające na terenie podmiotu (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunem a także oddzielnie z dzieckiem krzywdzonym i jego opiekunem. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu.
  1. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Sporządza się dwie odrębne karty interwencji dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego.
  1. Wspólnie z opiekunem dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
  1. Z opiekunem dziecka krzywdzonego należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania dziecka od źródeł zagrożenia.
  1. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekuna, innych dorosłych bądź inne dzieci.

W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć stosowną interwencję także w stosunku do tego dziecka.

29.

  1. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie nosi znamiona czynu karalnego, należy o zdarzeniu poinformować pisemnie właściwy ze względu na jego miejsce zamieszkania sąd rodzinny lub policję.
  2. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie nosi znamiona przestępstwa, o zdarzeniu należy pisemnie poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury.

30.

W przypadku zgłoszenia/ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku, lub w przypadku zdarzeń godzących w bezpieczeństwo dzieci związanych z korzystaniem z Internetu należy:

         1) powiadomić opiekuna dziecka skrzywdzonego i dziecka udostępniającego treści;

         2) zdarzenie zarejestrować, przeanalizować oraz odpowiednio udokumentować;

         3) powiadomić policję/sąd rodzinny w przypadku podejrzenia popełnienia czynu zabronionego;

         4) zapewnić bezpieczeństwo i wsparcie dziecku poszkodowanemu.

31. 

Plan wsparcia

  1. Wobec dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan wsparcia. Dotyczy to sytuacji krzywdzenia przez osoby dorosłe (pracownicy, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych) oraz inne dziecko. Plan powinien zawierać wskazania dotyczące podjęcia przez podmiot działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym:

         1) sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia;

         2) wsparcia, jakie podmiot zaoferuje dziecku;

         3) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli zachodzi taka potrzeba.

  1. Plan wsparcia powinien być opracowany z opiekunami dziecka i omówiony z dzieckiem. W przypadku, gdy opiekun jest osobą krzywdzącą dziecko, wówczas plan należy opracować w porozumieniu z rodzicem niekrzywdzącym.
  1. W tworzeniu planu wsparcia należy korzystać z możliwości i zasobów podmiotu oraz włączać inne specjalistyczne podmioty takie jak: lokalne ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, specjalistyczne poradnie rodzinne, ośrodki wczesnej interwencji, ośrodki wsparcia dziennego, środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dorosłych oraz środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży, centra pomocy dzieciom (centrapomocydzieciom.fdds.pl), ogólnopolskie i lokalne organizacje pozarządowe zajmujące się wspieraniem rodziców i dzieci.
  1. Jako uzupełnienie działań można przekazać dziecku numer telefonu zaufania 116 111.

Dorośli mogą skorzystać z Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100.

Rozdział IV

.Monitoring stosowania Standardów

32.

  1. Osobą odpowiedzialną za standardy ochrony dzieci w podmiocie jest: Małgorzata Nowak
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów, prowadzenie i analizę rejestru zgłoszeń oraz proponowanie w nich zmian.
  3. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników podmiotu, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik 3 do niniejszej standardów.

33.

  1. W ankiecie pracownik może proponować zmiany standardów oraz wskazywać naruszenia standardów.
  2. Osobna ankieta bądź inna forma oceny funkcjonowania standardów przeprowadzana jest wśród dzieci – Załącznik nr 4.
  3. Osoba, odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci dokonuje opracowania ankiet lub innych form oceny z przeznaczeniem do wypełnienia przez pracowników, dzieci i ich rodziców/opiekunów. Nadto dokonuje oceny zgodności standardów z obowiązującymi przepisami prawnymi. Na tej podstawie sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu podmiotu.
  4. Po wprowadzeniu do standardów niezbędnych zmian, są one udostępniane pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

Rozdział V

Przepisy końcowe

 34.

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024r.
  2. Standardy zostają umieszczone w recepcji klubów fitness.

Załącznik nr 1 – Wersja skrócona Standardów

Znajdujesz się w klubie fitness. Zajmujemy się tutaj uprawianiem sportu, co może przynieść wiele korzyści: jest dobre dla Twojego zdrowia fizycznego i psychicznego, może Ci pomóc w budowaniu pewności siebie i stać się szansą na nawiązanie nowych przyjaźni. Pracują u nas różni specjaliści, między innymi: trenerzy, trenerzy personalni, opiekunowie klubowicza, instruktorzy fitness, asystenci – oni wszyscy są tu po to, aby wspierać Cię w trakcie treningu, przeprowadzić instruktaż poprawnego wykonania ćwiczeń oraz motywować Cię do osiągnięcia twoich celów treningowych. To, że tutaj jesteś, oznacza, że jesteś aktywny, uprawiasz sport, ale możesz potrzebować naszej pomocy. Chcemy, żebyś czuł się tutaj bezpiecznie i komfortowo, na tyle na ile jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy Ci kilka zasad, które są dla nas ważne w relacji z Tobą i którymi chcemy się kierować w naszej codziennej pracy:

  1. Będziemy zaczynać od przedstawienia się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy. Jeżeli sami zapomnimy się przedstawić, możesz nas o to spytać.
  1. Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To dla nas ważne, żebyś miał poczucie, że traktujemy Cię z szacunkiem i uwagą.
  1. Rozumiemy, że wszystko co się tutaj dzieje, może być dla Ciebie nowe i nieznane. Jeżeli czegoś nie rozumiesz albo chciałbyś dowiedzieć się jak powinien przebiegać Twój trening, korzystanie z siłowni oraz sprzętu do ćwiczeń oraz jak przygotować się do treningu, pytaj śmiało! Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
  1. Masz prawo wiedzieć jak funkcjonuje sprzęt oraz siłownia. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, zapytaj. Jesteśmy tu także po to, aby udzielić Ci informacji.
  1. Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
  1. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki niej będziemy mogli Ci pomóc, jak najlepiej.
  1. Szanujemy Twoją prywatność. W sytuacji, w której pracownik klubu musi Cię dotknąć, aby pokazać Ci jak prawidłowo wykonać ćwiczenie lub skorygować Twoją postawę w trakcie ćwiczenia wyjaśnia Ci co i z jakiego powodu będzie robił.
  1. Wiedz, że nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
  1. Żaden pracownik klubu nie powinien zachować się w Twojej obecności w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie do Twojej atrakcyjności seksualnej.
  1. Będziemy starali się dawać Ci wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe. Na pierwszym miejscu stawiamy Twój dobrostan, dlatego nie będziemy wywierać presji w celu osiągnięcia lepszych wyników za wszelką cenę. Nie będziemy zachęcać Cię do treningu w przypadku kontuzji.
  1. Chcemy być dla Ciebie dostępni, ale zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zająć się innymi klubowiczami, postaramy się jednak wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje potrzeby lub wątpliwości.
  1. Pamiętaj, że będąc w klubie fitness masz prawo:
  • do czucia się bezpiecznie i komfortowo,
  • do rozmowy i bycia wysłuchanym, zwłaszcza jeśli masz obawy lub nie czujesz się bezpiecznie,
  • do bycia traktowanym z szacunkiem i uwagą,
  • do wiedzy, gdzie udać się po pomoc lub z kim porozmawiać, jeśli jesteś przestraszony lub zmartwiony.
  1. Możesz nam powiedzieć wszystko, jesteśmy tu po to, żeby Ci pomóc. Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Cię niepokoi, powiedz nam o tym. Podejmiemy działania, by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
  1. Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, daj nam znać. Postaramy się Cię wysłuchać i poszukać rozwiązania, o ile jest możliwe. Czasami możemy wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc. Możesz też skorzystać z całodobowego, anonimowego i bezpłatnego telefonu zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i zadzwonić pod numer 116 111. Na stronie 116111.pl możesz skorzystać z anonimowego czatu.

Ważne!

Ważne przestrzegaj regulaminu klubu w którym ćwiczysz. Powstał on po to, żeby zapewnić nam wszystkim komfort ćwiczeń i bezpieczeństwo.

Załącznik nr 2 Karta interwencji

  1. Imię i nazwisko dziecka ……………………………………………………………………………
  2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) ………………………………………………..
  3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia ……………………………………….
  4. Opis podjętych działań, innych niż interwencja ……………………………………………

Data ……………………………………………………………………………………………….

Działanie ………………………………………………………………………………………….

  1. Spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka ………………………………….

Data ………………………………………………………………………………………………

Opis spotkania ……………………………………………………………………………………

  1. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia

przestępstwa ……………………………………………………………………………………………

wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, inny rodzaj interwencji. Jaki? ……………………

  1. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data

interwencji …………………………………………………………………………………………..

  1. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli organizacja uzyskała

informacje o wynikach działania własnego/działania rodziców/ opiekunów prawnych ……

Data ………………………

Działanie …………………..

 

Załącznik nr 3 Monitoring standardów – ankieta dla pracowników

  1. Oceń (w skali od 1 do 10) swoją znajomość standardów ochrony dzieci (1 – niska, 10 –

wysoka)

  1. Jak oceniasz (w skali od 1 do 10) poziom znajomości standardów ochrony dzieci wśród

personelu? ( 1 – niski, 10 – wysoki)

  1. Oceń (w skali od 1 do 10) swoją umiejętność rozpoznawania symptomów krzywdzenia

dzieci (1 – niska, 10 – wysoka)

  1. Jak oceniasz (w skali od 1 do 10) umiejętność innych członków personelu

rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci? (1 – niskie, 10 – wysokie)

  1. Oceń (w skali od 1 do 10) swoja znajomość procedur reagowania na symptomy

krzywdzenia dzieci (1 – niska, 10 – wysoka)

  1. Jak oceniasz (w skali od 1 do 10) znajomość wśród personelu procedur reagowania

na symptomy krzywdzenia dzieci (1 – niska, 10 – wysoka)

  1. Czy w Twojej ocenie konieczne jest podniesienie znajomości obowiązujących

standardów ochrony dzieci wśród personelu? Jeśli tak, zaznacz w jakim obszarze;

  1. a) zasad bezpiecznych relacji pomiędzy personelem a dziećmi,
  2. b) zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi,
  3. c) zasad i procedur reagowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka,
  4. d) zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych,
  5. e) zasad dostępu dzieci do Internetu i bezpieczeństwa online.
  6. Czy w Twojej ocenie konieczne jest podniesienie znajomości obowiązujących

standardów ochrony dzieci wśród dzieci? Jeśli tak, zaznacz w jakim obszarze;

  1. a) zasad bezpiecznych relacji pomiędzy personelem a dziećmi,
  2. b) zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi,
  3. c) zasad i procedur reagowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka,
  4. d) zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych,25
  5. e) zasad dostępu dzieci do Internetu i bezpieczeństwa online.
  6. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie w placówce standardów ochrony

dzieci? Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone (odpowiedz opisowo)

  1. Czy zostały wówczas podjęte przez Ciebie jakieś działania? Jeśli tak – jakie, jeśli nie –

dlaczego? (odpowiedz opisowo)

  1. Co w Twojej ocenie szczególnie się sprawdza w standardach ochrony dzieci? Które

zasady są trudne do realizacji? Zaproponuj zmiany i szkolenia.

 

Załącznik nr 4 Monitoring standardów – ankieta dla dzieci

  1. Oceń w skali od 1 do 10 swoje poczucie bezpieczeństwa podczas treningów (1 – niskie,

10 – wysokie)

  1. Jak się czujesz w relacjach z personelem (trenerami, wolontariuszami) (1 – źle, 10 –

bardzo dobrze). Uzasadnij krótko swoją odpowiedź.

  1. Określ w skali od 1 do 10 poziom zaufania do personelu (trenerów, wolontariuszy,

sędziów) (1 – niski, 10 – wysoki). Uzasadnij krótko swoją odpowiedź.

  1. Oceń w skali od 1 do 10 swoje poczucie bezpieczeństwa podczas treningu (1 – niskie,

10 – wysokie)

  1. Jak oceniasz swoje relacje z innymi małoletnimi z klubu? (1 – trudne, 10 – bardzo

dobre). Uzasadnij krótko swoją odpowiedź.

  1. Jak oceniasz swoje relacje z innymi małoletnimi, które nie trenują bezpośrednio z Tobą,

ale spotykasz je w klubie itp.? (1 – trudne, 10 – bardzo dobre). Uzasadnij krótko swoją

odpowiedź.

  1. Czy zdarzyło Ci się być świadkiem przemocy podczas treningów? Jeśli tak, to jakiej?

Napisz, co się wówczas zdarzyło i co zrobiłeś?

  1. Czy zdarzyło Ci się doświadczyć przemocy podczas treningów l? Jeśli tak, to jakiej?

Napisz, co się wówczas wydarzyło i co zrobiłeś?

  1. Czy w miejscu, w którym odbywasz treningi, w widocznym miejscu są informacje na

temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych

telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży?

  1. To jest miejsce dla Ciebie. Napisz, czego brakuje Ci w relacjach z personelem

(trenerami) oraz podczas treningów i w standardach ochrony dzieci, co

chciałbyś/chciałabyś zmienić, ale także co Ci się podoba. 

 

Załącznik nr 5 Wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Miejsce, dnia …………………………….. r.

Prokuratura Rejonowa w………………¹

  1. Dz. ……………..

Zawiadamiający:

Imię i nazwisko lub nazwa instytucji

reprezentowana przez: …………………………

adres do korespondencji: …………………………

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

………………………………………………………………. wobec małoletniego

………………………………………………………… (imię i nazwisko, data urodzenia) przez

……………………………………………………………………….. (imię i nazwisko

domniemanego sprawcy).

Uzasadnienie

W trakcie wykonywania przez ………………………………………………………… (imię i

nazwisko pracownika) czynności służbowych (informacja o charakterze czynności, np.

podczas treningu) ………………………………………………………………… (imię i nazwisko

dziecka), dziecko ujawniło

………………………………………………………………………………………².

Dalszy opis podejrzenia popełnienia przestępstwa

……………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………..………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………

Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniego wnoszę

o wszczęcie postępowania w tej sprawie.

Wszelką korespondencję w sprawie proszę przesyłać na adres korespondencyjny, z

powołaniem się na numer i liczbę dziennika pisma.

………………………………………………… ………………………………………………

podpis pracownika podpis osoby odpowiedzialnej za

podejmowanie interwencji

Załączniki:

  1. Dokument potwierdzający uprawnienie do działania w imieniu zgłaszającego.
  2. Ew. inne dokumenty

¹Zawiadomienie należy złożyć do prokuratury rejonowej właściwej ze względu na miejsce

popełnienia przestępstwa.

²Opis sytuacji, która miała miejsce. Należy uzupełnić zgodnie z tym, co się wydarzyło (ważne

jest, by zaznaczyć np.: kiedy i gdzie miało miejsce zdarzenie, kto mógł je widzieć/wiedzieć o

nim, kto mógł popełnić przestępstwo).

Załącznik nr 6 Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

Miejsce, dnia …………………………. Sąd Rejonowy w …………………………….

Wydział Rodzinny i Nieletnich

  1. Dz. ……………..

Wnioskodawca:

Imię i nazwisko lub nazwa instytucji

reprezentowana przez: …………………………………

adres do korespondencji: …………………………….

Uczestnicy postępowania: …………………………………….

(imiona i nazwiska rodziców/opiekunów małoletniego)

ul ……………………………………………………………..

(adres zamieszkania)

dane małoletniego: …………………………………………………………………………..

(imię i nazwisko dziecka, data urodzenia)

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego

…………………………………………………………………………………………………… (imię i

nazwisko dziecka, data urodzenia) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

Uzasadnienie

Opis sytuacji zagrożenia dobra dziecka

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………..

Mając powyższe fakty na uwadze, można przypuszczać, że dobro małoletniej/małoletniego

…………………………….………………. jest zagrożone, a rodzice nie wykonują właściwie

władzy rodzicielskiej. Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniej i ewentualne

wsparcie rodziców jest uzasadniony.

Wszelką korespondencję w sprawie proszę przesyłać na adres korespondencyjny, z

powołaniem się na numer i liczbę dziennika pisma.

…………………………………………

…………………………………………………

podpis pracownika podpis osoby odpowiedzialnej za podejmowanie

interwencji